söndag 17 april 2011

Tisdag - skola, på riktigt

Första riktiga dagen i skolan. Jag har fått eftermiddagsschema, vilket innebär att jag har mina lektioner på eftermiddagen. Jag börjar 12 och slutar 17.15 varje dag.

Första lektionen är "Grammar & vocabulary". När jag kommer in i klassrummet sitter det redan många där inne. Jag slår mig ner. En kort stund senare kommer läraren, Clare, in. Hon hälsar på alla, frågar om alla mår bra och så vänder hon sig mot mig och säger att "vi har en ny elev i klassen". Och eftersom att jag var ny, blev det till att köra den vanliga, gamla hederliga presentationsrundan. "Hej, jag heter .... och jag kommer från ... och jag är här för att ... och min hobby är ... ". Det gick ju bra.

När gramatiklektionen var slut kom en av tjejerna i klassen fram och frågade om jag hittade i stan, om jag hade varit här förut. Nej, svarar jag. "Vi kan visa dig lite sen när vi är klara med sista lektionen" fortsätter hon och vi bestämmer att vi ska mötas utanför skolan vid 17.15.

Jag sprang iväg och köpte mig lite lunch, slängde i mig den och  gick till nästa lektion. Även här var jag ju ny. Som bekant. Men i den här gruppen går även Victoria och Vanessa, så jag var inte ensam om att vara ny. Vi kör rundan igen. 


Sen rast, och så lektion med samma grupp i en och en halv timma till. När dagens lektioner var avslutade gick jag ner och tittade efter tjejen från första lektionen. Men jag såg henne inte. Victor, Jerome och Margrit kom ut och vi pratade om att göra någonting. Ingen visste riktigt vad så det slutade med att vi gick till parken, satt där i max 10 minuter och bestämde oss sedan för att gå med och äta Fish and chips, en aktivitet som skolan ordnade med. Så vi gick och mötte upp alla andra som också skulle med och så promenerade vi iväg till en "fish and chips"-restaurang. Sjukt att det finns en restaurang som bara serverar en jäkla massa olika sorters "fish and chips". Jag tog den vanligaste, mest populära (man vågar ju inte chansa på något konstigt som svärdfisk eller något annat konstigt).

Det var gott, men sjukt varmt. Så jag brände sönder hela munnen. Väldigt skönt.

Jerome och Victor
 Victor satt och plockade bort det friterade från sin fisk!!! haha 

Margrit och jag.
När vi gick därifrån bestämde jag med Margrit att vi skulle mötas upp morgonen, dagen därpå, och shoppa lite innan skolan. Så vi bytte nummer och bestämde tid och plats. Sen gick vi åt var sitt håll. Jag och Jerome skulle åt samma håll så vi gjorde sällskap på tunnelbanan. Han bor i residens. Det är ungefär som att bo i en studentkorridor, om jag har förstått det hela rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar