lördag 23 april 2011

Svenskalektion

I dag har jag lärt Victor lite svenska. Men jag hoppade över allt det där vanliga, svordomar och sådant (det kan man ju redan på så många språk) och gick direkt på lite viktigare ord/meningar att kunna.

Nr 1: "Jag är så lökig" - han hade inte helt lätt för att uttala lökig, det blev mer "lörkig".

Nr 2: "Mjäkig" ("varför lär du mig det ordet? Är det för att jag är det?") 

Nr 3: "Bondebränna"

Några bra-att-kunna-meningar sisådär! Väl utvalda.

Det var väldigt roligt när jag skulle förklara vad orden betyder. "In Sweden we say.. when you feel sweaty, or when it's too hot.. then you can say 'Jag är så lökig/jag känner mig lökig'. Lök is an onion. So we say like.. I feel like an onion."

Så nu går Victor runt och säger "I feel a little bit like an onion". Mycket roande om jag får säga det själv!

(När vi gick förbi några på stan pratade de någonting om "Lucky" och då trodde Victor att de sa lökig.. Så han blev jätteglad och sa "hörde du!? de sa lökig!!" och sken upp med hela ansiktet.

1 kommentar:

  1. Haha de två första var verkligen så typiskt dig att säga! :D Älskar "In Sweden we say.." vi kör med det hela tiden ;) Idag lärde jag ut "fett fiiint", tyckte att det var viktigt att kunna för vi säger det så mycket. KRAM&PUSS

    SvaraRadera