torsdag 17 mars 2011

Esperantoförbundet

Jag håller på att plocka lite i mitt rum (känns som att det skrivs ganska ofta, men jag lovar er, det behövs!). Hittade tio år gamla brev. Dessa brev är skrivna på esperanto (ett språk som inte har något hemland utan då, för tio år sedan, var man helt inne på att det skulle bli ett världsspråk. Typ som engelskan. Man pratar om "ett språk som ska knyta ihop hela världen".). Jag hade nämligen en lärare i min skola som var med i esperantoförbundet och lärde ut just esperanto. Genom henne fick, vi som ville, lära oss lite ord och fraser och vi fick även brevvänner utomlands. Jag hade en i Japan, en i Frankrike och en i Belgien, Nederländerna eller något sådant. Verkligen speciellt, men väldigt kul egentligen. Men jag tror att det bara var den japanska tjejen som jag verkligen brevväxlade med. Henne har jag flest brev ifrån, jag minns henne mest och jag har flera foton på henne och hennes familj.



Det blir något att berätta för barnbarnen det!

3 kommentarer:

  1. Jag tycker du ska fortsätta använda esperanto för att förverkliga dina drömmar. Det finns massor med länkar på nätet.
    http://chenero.home2.webname.dk/
    Många bloggar precis som du. Här kan vi följa vad som nu händer i Japan.
    Vi kan lyssna på olika radiostationer från Canada, Polen, Kina, Brasilien och Australien.
    Det finns mycket att läsa och en hel del musik att lyssna till.
    Fortsätt skriv brev i mailform till dina vänner och skaffa nya vänner i de länder du vill besöka - Pasporta Servo, bo hos vanliga kompisar och inte på hotell. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Neeej va kul!! Jag kommer ihåg esperanto, och Bomi! Åh, HALLÅHALLÅHALÅÅÅÅ!!

    SvaraRadera
  3. Var Boo Mee din lärare? Vek ni papper också? Origami?
    Vill du ha flera länkar?
    Kurs på Visingsö i sommar?
    http://www.esperantoinstitut.se/

    SvaraRadera