tisdag 22 maj 2012

The South African Adveture

Det är tisdag och dag nummer 9 på mitt fantastiska sydafrikanska äventyr. Om två dagar lämnar jag Afrika för London, och så småningom Sverige. I dag är det Malins födelsedag, vilket har firats med uppvaknande på ett Guest house med lite högre standard än alla hostel vi bott på, och så klart tårta till frukost!

Efter ett gäng rejäla förseningar, en övernattning på hotell i Etiopien (jag fick i alla fall en till stämpel i passet!) och mycket strul med biljetter och bussar som slutat gå, var jag äntligen (två dygn efter avfärd och ett helt dygn försenat) framme i Kapstaden. Där mötte jag upp Malin och Josephine. Äntligen återförenade! Vi tog oss till Hostelet de bodde på för natten och jag fick äntligen byta kläder (efter två dygn i samma!) och duscha. Jag blev människa igen. Sedan ägnades självklart hela kvällen åt att uppdatera varandra på livet, vi hade en hel del att prata om!

Vi spenderade sedan fyra härliga och händelserika dagar i Kapstaden med bergsklättring, besök i Kåkstäderna (bara ca 15 minuter från storstaden och stora villor - Kontraster!), alla turistfällor man kan tänka sig (nästan i alla fall!), stötte på läskiga djur (babianer är jävligt obehagliga när de blir för närgångna!) och njöt av fantastiska vyer i både dagsljus och med solnedgången som bakgrund!

Efter Kapstaden tog vi vårt pick och pack och begav oss vidare mot Johannesburg, för att sedan fortsätta mot Krugerparken. Fyra dagars safari, The Big Five och en fantastiskt underbar guide som kommer finnas kvar i vårt minne bra länge efter den här resan!

Igår var vi åter tillbaka i Joburg och hamnade på ett Guest House med en standard över det vanliga. Vi hade både garderob (som vi visserligen inte använde), egen toalett med badkar och ett eget litet vardagsrum. Helt fantastiskt bra! Kvällen till ära gick vi ut och drack lite drinkar för att skåla in Malins 20-årsdag redan vid tolvslaget. Sen blev det efterfest i rastamössor och solglasögon långt in på morgonkvisten!

Afrika alltså! Jag är fast igen, ännu mer än jag var innan!
När jag är hemma i Sverige igen börjar planeringen för nästa stora Afrikaäventyr. Men först ska vi njuta av de sista dagarna här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar